reklama

O darčekoch, dare a šťastí

Poznáte tie starosti okolo darčekov, keď ste pozvaní na nejakú oslavu ... Aj keď možno nemáte problém zainvestovať, len ten nápad! Čo by sa hodilo, aby sa oslávenec naozaj úprimne potešil a nemusel radosť len predstierať... Keď už sa zdá, že je všetko zvládnuté, vyskočí ďalší „problémik“: zabaliť, ale na to nemáte čas, tak ideálna by bola darčeková taška – už nie vianočná, ešte nie veľkonočná, určite nie použitá - celá veda – a nakoniec dar aj tak donesiete v igelitke

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keď som sa nedávno chystal na jednu narodeninovú oslavu, s hrôzou, resp. so starosťami som zistil, že tých nevybavených gratulácii mám viac. Nečudo, že ovešaný darčekovými taškami, mi prišli na um tieto úvahy a spomienky:-hoci je dôležité a podstatné to, čo je v taške, predsa aj taška (obal) môže veľa vylepšiť alebo pokaziť. Nie je hodno vzácnu vec vložiť do hocičoho, lebo by sa mohlo stať, že ju vyhodíme mysliac si, že ide o odpad. Čím vzácnejšia vec, tým lepšia ochrana.-Aký je rozdiel či darujem niečo, čo vyjadruje môj vzťah k danej osobe alebo kúpim niečo na poslednú chvíľu na poslednej pumpe alebo zháňam po dome, čo už nebudem potrebovať. Láska rozmýšľa, čo potrebuje druhý, nie čo už nepotrebujem ja.-Keď nemáme možnosť dar odovzdať osobne a iba ho po niekom pošleme alebo niekde necháme, potrebujeme sa uistiť, či sa dostal tej správnej osobe, či darčekovú tašku nezobrali cigáni, kolega, či sa niekde nazabudla – nie je nám to jedno, lebo v taške nie sú kalendáre z minulého roka, ale niečo hodnotné pre niekoho vzácneho, koho máme radi.Pastorálna konštitúcia Gaudium et spes (Radosť a nádej) – azda najdôležitejší dokument II.vatikánskeho koncilu – v bode 24 hovorí: Človek - jediný tvor na zemi, čo Boh chcel kvôli nemu samému - ne¬môže nájsť v plnej miere sám seba (nemôže nájsť pravé šťastie), iba ak v úprimnom sebadarovaní.Všetko, čo Boh stvoril bolo stvorené ako dar pre človeka – iba jeho – korunu tvorstva, Boh stvoril pre neho samého, aby bol človek človeku darom. V starom slovenskom preklade uvedeného dokumentu je nesprávne použité v „nezištnej samožertve“. Výraz nezištný a úprimný je veľký rozdiel: Zištný – niečo za niečo, niečo z toho chcem mať, niečo svojím dobrým skutkom sledujem (preferencie, hlasy, reklamu...) Nezištný – nič si nenárokujem, dávam ti to bez ohľadu na to, čo s tým darom ty urobíš.Ak však darujem úprimne, chcem, aby dar bol prijatý. Záleží mi na tom, či dar potešil obdarovaného alebo sa len tak tváril. Nenaplnilo by nás šťastím, keby sme vedeli, že obdarovaný s darčekovým parfémom spláchol WC. Sebadarovanie nie je samožertva, lebo sebadarovanie má dôjsť k šťastiu, k naplneniu, k zmyslu, nie k sebazničeniu, ale k sebabudovaniu.Z detských rokov si pamätám slogan : Radosť rozdávaním rastie. Keď som prvý krát kupoval na Vianoce darčeky svojím rodičom, mal som oveľa väčšiu radosť z darov odovzdaných ako z prijatých a záležalo mi na tom, ako ich rodičia prijmú, bol som zvedavý na ich reakciu. Nikdy nezabudnem na letné prázdniny 2006, keď sa nám podarila dovolenka mojich snov – dva týždne po Alpách na bicykli, partia, dobrodružstvo, adrenalín, realizácia dávnych túžob, zážitky na celý život. Jednoducho chvíľami som si hovoril: “Ak bude takto v nebi, tak sa tam fakt teším.“ Potom sme organizovali prvý tábor pre deti a vtedy som pochopil pravdu koncilu o úprimnom sebadarovaní: Šťastie, ktoré človek nachádza sebarealizáciou je slabým odvarom šťastia, ktoré nachádza žitím pre druhého. Paradoxne, tým, že nežijeme pre seba, ale pre druhých, každý podľa svojho povolania, najplnšie realizujeme aj seba.

Michal Lajcha

Michal Lajcha

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

9.9. 2018 som ako správca Farnosti Kľak odhlalil pamätnú tabuľu svojmu dávnemu predchodcovi Rudolfovi Kluchovi, ktorý zomrel v r. 1984, kedy som sa narodil. Klucha, hrdina Krvavej nedele, záchranca 300 Kľakovanov, vychoval na kľakovskej fare troch synov. Súčasne som vydal dve odborné teologické knihy za svätenie ženatých v RKC (dobrovoľný celibát): Tragédie celibátu - mrtvá manželka (spoluautor Peter L. Baláž) a Tragédia celibátu - mŕtva manželka. Populárna verzia, ktoré som slávnostne odprezentoval pri odhaľovaní pamätnej tabule. Súvis je zrejmý - keby Rímskokatolícka cirkev v 12.storočí nevypudila ženatých z kléru, Rudolf Klucha mohol mať zákonitú manželku, sviatostné manželstvo a súčasne kňazstvo. Dôsledkom vydania kníh bola (očakávaná) suspendácia - odobratie farnosti a zákaz kňazskej činnosti. Počas kňazského pôsobenia mi bola blízka teológia a štýl pápeža Františka - Cirkev ako dom zo skla, poľná nemocnica, otvorená Cirkev, ktorá vychádza na perifériu, oslovuje nielen prvoľavicových katolíkov, ale aj hľadajúcich, aj tých ktorí veria štýlom "Boh áno, cirkev, nie" Cirkev všeobíjmajúca, Cirkev pre všetkých, Cirkev inkluzívna, nie exkluzívna, Cirkev bratská a kolegiálna, nie klerikalistická a elitárska, individuálny, nie legalistický prístup. Bavilo ma budovať mosty medzi profánnym a sakrálnym svetom. V súčasnosti sa venujem vydaniu našej knihy v svetových jazykoch. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu