reklama

Krst ako životný štýl

Viera nie je prívesok, ale svetonázor, životný štýl, princíp, podľa ktorého sa rozhodujeme na životných križovatkách  a dilemách, je to cesta, ktorú si slobodne volíme.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Sviatosti – viditeľné prostriedky neviditeľnej milosti

Keďže Boh stvoril človeka telesného, s piatimi zmyslami, chcel, aby sme aj duchovné dary prijímali nám ľuďom prirodzeným spôsobom – prostredníctvom telesných zmyslov, prostredníctvom sviatostí, ktoré spôsobujú radikálne zmeny na duši skrze jednoduché zmyslovo vnímateľné úkony. Človek je už raz taký – potrebuje zažiť, skúsiť, vidieť, cítiť, počuť... Avšak bolo by škodlivé zostať iba pri tom, čo vidíme, lebo ide oveľa viac!

Spoločenstvo

Krstom sa rodíme do spoločenstva Cirkvi, ktoré verí. Viera je z počutia, nikto si ju sám nedal. Preto viera nie je individualizmus, ale život v spoločenstve, vytváranie vzťahov. Až tam, kde sú vzťahy, možno odovzdávať vieru. Preto nikto nemôže pokrstiť sám seba, čo ako by po krste túžil. Nemôže sa poliať vodou a povedať si: „Jozef, ja sa krstim...“ Pri krste vždy musí zaznieť: „ja ťa krstím...", teda niekto zo spoločenstva a v spoločenstve s celou Cirkvou, ktorá je našou matkou a učiteľkou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takzvaný „dedičný hriech" nie je osobný hriech Adama (1.človeka), ktorý sa dedí. Dedičný sa myslí nie v zmysle dedenia fyziologických charakteristík - voda predsa nemôže zmyť gény. DH vyjadruje, že človek je schopný odcudziť sa Bohu v dôsledku nezvládnutej slobody. DH vyjadruje celkový stav sveta po odcudzení človeka Bohu. Krst tento stav napráva. Krst nanovo otvára človeka pre vzťah s Bohom.

Krst spôsobuje na duši nezmazateľný znak, čo znamená, že pre daného človeka je navždy definovaná cesta k šťastiu: cez kresťanské hodnoty, cez hľadanie a nachádzanie Božej vôle.

SYMBOLIKA KRSTU

Svieca

Symbol Krista. Tak ako plamienok sviečky premáhá svojím jasom tmu, tak Ježiš, ktorý je svetlo sveta, má moc prekonat temnotu nášho hriechu, strachu, smútku, bolesti. Pane, buď svetlom môjho života! Príď a buď mojím svetlom! „Milí rodičia a krstní rodičia, vám sa zveruje toto svetlo. Dbajte o to, aby vaše dieťa kráčalo vždy vo svetle Kristovom až dokonca.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Košieľka

Zásadne je biela – symbolizuje čistotu, nevinnosť. Najčistejšie rúcho sa ľahko zašpiní hriechom… Našťastie poznáme „práčku“ - sv. spoveď! Aj keď je rúcho našej duše všeliaké, nezabudnime, že Boh nehodnotí výkon, ale snahu. Nebudeme súdení z výkonov, ale z lásky. „Milí rodičia a krstní rodičia, dbajte o to, aby vaše dieťa prinieslo toto rúcho nepoškvrnené do života večného.“

Posvätný olej, ktorým sme boli pri krste pomazaní sa volá chrizma.

Čo sa chce pomazaním olejom vyjadriť? Prečo pomazanie olejom? Táto symbolika má pôvod v dávnych dobách gladiátorov, ktorí v arénach zápasili o svoj život. Bojovali nahí muž proti mužovi. Před zápasom sa namazal olejom, aby sa ľahšie vyšmykli zo zovretia protivníka. Vďaka krstu sa my môžme ľahsšie vyšmyknúť nepriateľovi našej spásy – diablovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Voda

Prečo krstíme zrovna vodou a nie napríklad Coca Colou?

Voda je symbolom života a očisty. Starí ľudia hovorievali: „Čistá voda, prvý liek na svete.“ Tak jako je bez vody nemožný fyzický život, tak je nemožný bez krstu ten večný.

Častý názor mnohých rodičov ohľadom krstu sa odvoláva na slobodu dieťaťa: „Nech sa samo rozhodne keď bude mať 18, my ho nechceme k ničomu zaväzovať, čo ak by s tým nesúhlasilo?" Pápež Benedikt XVI. vysvetľuje, že to závisí od uhla pohľadu: Ak krst chápeme ako ťažký batoh, ktorý naložíme svojmu dieťaťu už pri narodení, aby ho nieslo celý život, nie je to nič lákavé. Ale predstavte si, že máte možnosť dať vášmu dieťaťu obrovský dar, napr. milión dolárov, nebudeme čakať do 18-tky, zakiaľ bude mať svoj rozum a rozhodne sa, či milión chce, alebo nie, ale založíme účet najvýhodnejšie ako sa len dá... Samozrejme, z toho vyplývajú aj povinnosti - starať sa, čo s darom urobím, sledovať úroky, rozmýšľať ako majetok zveľadiť, aby nezdevalvoval. Len si predstavme, čo dokážeme robiť s pozemskými dobrami, ktoré dnes sú, zajtra byť nemusia a porovnajme si to so starostlivosťou o svoju dušu, ktorá bude žiť večne.(synovia svetla - synovia sveta) My často na krste vidíme len to bremeno: príkazy, zákazy, musím, nesmiem a zabúdame, že krst nám môže zabezpečiť nenahraditeľný poklad - večný život.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo svätej omši sa kňaz modlí modlitbu: „Pane Ježišu Kriste, nech mi prijatie tvojho tela a krvi neslúži na odsúdenie a zatratenie, ale pre večný život.“ To sa týka každej svatosti, ak krst prijímeme nehodne, nedisponovane, bez úmyslu podľa neho žiť, je nám na škodu.

Keď som bol malý chlapec mi na jednej svätej omši veľmi utkvela veta: „Ak rodičia nezabezpečia deťom nebo, nedali im nič." Ak zabezpečíte svojmu dieťaťu nebo, dáte mu všetko.

Michal Lajcha

Michal Lajcha

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

9.9. 2018 som ako správca Farnosti Kľak odhlalil pamätnú tabuľu svojmu dávnemu predchodcovi Rudolfovi Kluchovi, ktorý zomrel v r. 1984, kedy som sa narodil. Klucha, hrdina Krvavej nedele, záchranca 300 Kľakovanov, vychoval na kľakovskej fare troch synov. Súčasne som vydal dve odborné teologické knihy za svätenie ženatých v RKC (dobrovoľný celibát): Tragédie celibátu - mrtvá manželka (spoluautor Peter L. Baláž) a Tragédia celibátu - mŕtva manželka. Populárna verzia, ktoré som slávnostne odprezentoval pri odhaľovaní pamätnej tabule. Súvis je zrejmý - keby Rímskokatolícka cirkev v 12.storočí nevypudila ženatých z kléru, Rudolf Klucha mohol mať zákonitú manželku, sviatostné manželstvo a súčasne kňazstvo. Dôsledkom vydania kníh bola (očakávaná) suspendácia - odobratie farnosti a zákaz kňazskej činnosti. Počas kňazského pôsobenia mi bola blízka teológia a štýl pápeža Františka - Cirkev ako dom zo skla, poľná nemocnica, otvorená Cirkev, ktorá vychádza na perifériu, oslovuje nielen prvoľavicových katolíkov, ale aj hľadajúcich, aj tých ktorí veria štýlom "Boh áno, cirkev, nie" Cirkev všeobíjmajúca, Cirkev pre všetkých, Cirkev inkluzívna, nie exkluzívna, Cirkev bratská a kolegiálna, nie klerikalistická a elitárska, individuálny, nie legalistický prístup. Bavilo ma budovať mosty medzi profánnym a sakrálnym svetom. V súčasnosti sa venujem vydaniu našej knihy v svetových jazykoch. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu