reklama

My - normálni vs. farári a mníšky

Spomínam si na jednu kaukazskú expedíciu na najvyšší vrch Európy Elbrus (5642 m). Jedným z najkrajších špecifík tejto dovolenky bola 2- týždňová prítomnosť neveriaceho sveta v mojom živote. Keďže som vieru prijal s materským mliekom, vyrástol som v ortodoxnej katolíckej rodine, po maturite necelý rôčik na fare s nálepkou „budúci bohoslovec", od 19 -tich zavretý v zlatej klietke s názvom Kňazský seminár (kde sme boli všetci veriaci) od 25 - tich pracujúci, bývajúci a žijúci vo výlučne veriacom prostredí, to bolo inšpiratívne, obohacujúce, pozitívne stigmatizujúce a prospešné aj pre moje kňazstvo. Okrem toho milujem kontrasty v prírode aj v živote a na Kaukaze som zažil stret sveta veriaceho s „normálnym".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (71)
Obrázok blogu

Naša 26-členná výprava pozostávala zo štyroch kňazov a ďalších 6 hlboko veriacich ženatých aj slobodných, mužov aj žien, ktorí sme spoločne každý deň slávili sv. omšu, okrem nás tam boli aj športovci, horali, turisti, ktorí v živote v kostole neboli a jakživ kňaza naživo nevideli. Takí „normálni“. Keďže my sme sa tiež snažili byť normálni, rýchlo sme sa skamošili a vznikali úsmevné príhody. Napr. s oslovením: „svätí muži“ (pomyslel som si „bar bys mal pravdu“).( Nešlo o žiadnu iróniu, bolo to maximálne úprimné.), či keď sa ma jeden bývalý reprezentant – kajakár s rozpakmi opýtal, či my môžeme aj pivo. Na jednej návšteve sa ma farníci opýtali, či máme aj mikrovlnku a podľa skutočnej udalosti je aj rozčarovanie prvoľavicovej babky, keď zistila, že aj pán kaplán chodievajú na potrebu, napriek tomu, že nosia sukňu. Keď žijete v takomto nenormálnom priestore, žiada sa vám relaxovať sem-tam v tom „normálnom“ – ako kompenzácia, kontakt s realitou, objektivizácia, spätná väzba...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Presvedčenie mnohých ľudí je, že Cirkev sú farári a mníšky, biskupi, príp. kostolníci a miništranti. Teda viac-menej tí, čo sa mocú okolo kostola a nosia sukňu. Do Cirkvi však patria všetci pokrstrení, ba čo viac, istým spôsobom aj tí, ktorí do nej úprimne chcú patriť.

Winston Churchil raz povedal: Štát sme my! Tento blog chce povedať Cirkev sme my, farnosť sme my!

Druhý vatikánsky koncil (1962-65) dal červenú klerikalizmu a paternalizmu. Nemajú však tieto, akože minulé, spôsoby zelenú v praxi niektorých cirkevných funkcionárov na Slovensku?

Čo mohol mať na mysli kardinál Martini, keď povedal, že Cirkev je 200 rokov pozadu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mať účasť na dianí a fungovaní Cirkvi, resp. farnosti znamená okrem iného aj mať zodpovednosť a tej sa neraz bojíme. Nebyť len pasívnym konzumentom ale spolutvorcom. Pohodlnejšie je byť kritizujúcim pozorovateľom. Vyberieš si tu vyprázdňujúcu alebo napĺňajúcu alternatívu?

Michal Lajcha

Michal Lajcha

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

9.9. 2018 som ako správca Farnosti Kľak odhlalil pamätnú tabuľu svojmu dávnemu predchodcovi Rudolfovi Kluchovi, ktorý zomrel v r. 1984, kedy som sa narodil. Klucha, hrdina Krvavej nedele, záchranca 300 Kľakovanov, vychoval na kľakovskej fare troch synov. Súčasne som vydal dve odborné teologické knihy za svätenie ženatých v RKC (dobrovoľný celibát): Tragédie celibátu - mrtvá manželka (spoluautor Peter L. Baláž) a Tragédia celibátu - mŕtva manželka. Populárna verzia, ktoré som slávnostne odprezentoval pri odhaľovaní pamätnej tabule. Súvis je zrejmý - keby Rímskokatolícka cirkev v 12.storočí nevypudila ženatých z kléru, Rudolf Klucha mohol mať zákonitú manželku, sviatostné manželstvo a súčasne kňazstvo. Dôsledkom vydania kníh bola (očakávaná) suspendácia - odobratie farnosti a zákaz kňazskej činnosti. Počas kňazského pôsobenia mi bola blízka teológia a štýl pápeža Františka - Cirkev ako dom zo skla, poľná nemocnica, otvorená Cirkev, ktorá vychádza na perifériu, oslovuje nielen prvoľavicových katolíkov, ale aj hľadajúcich, aj tých ktorí veria štýlom "Boh áno, cirkev, nie" Cirkev všeobíjmajúca, Cirkev pre všetkých, Cirkev inkluzívna, nie exkluzívna, Cirkev bratská a kolegiálna, nie klerikalistická a elitárska, individuálny, nie legalistický prístup. Bavilo ma budovať mosty medzi profánnym a sakrálnym svetom. V súčasnosti sa venujem vydaniu našej knihy v svetových jazykoch. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu