reklama

Človek podľa Pavla

Pavol z Tarzu je veľmi vnímavý na ľudský fenomén, má o všetko, čo sa týka človeka, prirodzený a intenzívny záujem. Celá jeho špiritualita rezonuje v človekovi. Pavlova antropológia je vášnivým dobrodružstvom človeka, ktorého celého uchvátil Boží pôvab. Človek a kresťan majú rovnakú hodnotu. Mierou, akou chápeme človeka, chápeme aj Krista a naopak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Anthropos (človek) - podstatné antropologické prvky:

Soma (telo) - celá osoba v jej vzťahovej konkrétnosti. Človek umiestnený a konajúci v čase a priestore.

Kardia (srdce) - všetko, čo sa týka osoby s jej vnútornými schopnosťami: ide o osobu schopnú milovať, chápať, rozhodovať sa, osobu obdarenú inteligenciou, osobu s celým jej bohatstvom, ktoré ju kvalifikuje zvnútra ako takú.

Vitalita (pozemská životaschopnosť) chápaná predovšetkým v rovine inštinktov. Pavlov pojem duše nie je ako v gréckej mentalite nadradenou, duchovnou časťou, ktorá v spojení s hmotným telom tvorí človeka. Pavol nikdy nebude súhlasiť s helenistami, ktorí chceli oslavovať Boha v duši, lepšej časti človeka. „Oslavujte Boha vo svojom tele!" (1 Kor 6, 20)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pneuma(duch) vrchol vnútorného života. Tvorí spojenie medzi človekom a nadprirodzenosťou. Predstavuje vrchol poznania. Duch je privilegovaným hovorcom Ducha Svätého.

Sarx(telo) a. človek v situácii konkrétnosti, s jeho kladmi a hranicami. Bežný, priemerný človek.

b. pejor. Egoistický význam - vlastný záujem = absolútno, ktoré dotyčnému určuje život.

Impulz Ducha sa stáva zákonom (por. Rim 8,2), keď človek žije podľa pravdy, ktorú Duch predložil. Tu začína théló (chcem) - nejde o automatické, slepé uskutočnenie, ale o skúmanie. To má za následok človeka Kristovho zmýšľania - pneumatikos (duchovný). Avšak kresťan nežije mimo dejín: prijíma výzvu skutočnosti. Aktívne skúma Kristovu pravdu a prispôsobuje jej obsah praxi. K tomu všetkému je potrebné „rozlišovanie", ktoré keď sa stane pravidelným nastane u zrelého kresťana rozmer múdrosti (sofia). Kristus - múdrosť je cieľom vzhľadom k etapám, ktoré sa dejú u kresťana:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vykúpenie - presun zo situácie odcudzenia sa Bohu do stavu úplnej príslušnosti.

Posvätenie - vplyv Ducha, ktorý spôsobuje a zobrazuje charakteristiky Krista.

Ospravodlivenie - vykúpením a posvätením sa genetickým vzorcom kresťana stáva „Boží obraz".

Syneidésis (svedomie) - Iniciatíva k dobru sa skúma podľa kritéria Kristovej pravdy: ak pochádza z Ducha, objaví sa na nejakej strane evanjelia.

Vykonanie - „dobré skutky" sú konkrétnym a skutočným vyjadrením vnútorných hodnôt, ktoré dozreli vo vedomí svedomia.

Dynamizmus tela (poz. sarx/b) - egoizmus povýšený na systém: „zmýšľanie tela" (Rim 8,7). Každý kresťan musí urobiť radikálnu voľbu, kompromis je nemožný. Voľba tela/ducha prebieha vo vnútri osoby, v srdci. Osoba nájde spojencov vo svojom okolí, z čoho rezultuje štruktúrovaná sieť egoizmu a kolektívna situácia hriechu. Projekt tela sa maskuje. Pre človeka tela nevzniká problém rozlišovania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hriech je predovšetkým krivdou, ktorú spôsobuje človek sebe samému, medzerou, nedostatkom „Božej slávy" (Rim 3,23). Hriech človeka rozhnevá Boha nie preto, že sa tým porušujú jeho práva, ale preto, že on miluje človeka a vidí, že človek robí chybu.

Spása, ktorú sprostredkúva Duch prechádza celým človekom a zvnútra ho zapája do všetkých jeho zdrojov. Všetko ľudské je aj kresťanské a všetko kresťanské patrí neodvolateľne k človeku. Jediný platný model človeka sa nachádza v Kristovi.


Zdroj

Vanni, U.: Človek podľa Pavla.

In: Tenže: Opojenie Duchom: Náčrt spirituality apoštola Pavla. Svit: Katolícke biblické dielo, 2005, s. 55 - 62.

Michal Lajcha

Michal Lajcha

Bloger 
  • Počet článkov:  22
  •  | 
  • Páči sa:  0x

9.9. 2018 som ako správca Farnosti Kľak odhlalil pamätnú tabuľu svojmu dávnemu predchodcovi Rudolfovi Kluchovi, ktorý zomrel v r. 1984, kedy som sa narodil. Klucha, hrdina Krvavej nedele, záchranca 300 Kľakovanov, vychoval na kľakovskej fare troch synov. Súčasne som vydal dve odborné teologické knihy za svätenie ženatých v RKC (dobrovoľný celibát): Tragédie celibátu - mrtvá manželka (spoluautor Peter L. Baláž) a Tragédia celibátu - mŕtva manželka. Populárna verzia, ktoré som slávnostne odprezentoval pri odhaľovaní pamätnej tabule. Súvis je zrejmý - keby Rímskokatolícka cirkev v 12.storočí nevypudila ženatých z kléru, Rudolf Klucha mohol mať zákonitú manželku, sviatostné manželstvo a súčasne kňazstvo. Dôsledkom vydania kníh bola (očakávaná) suspendácia - odobratie farnosti a zákaz kňazskej činnosti. Počas kňazského pôsobenia mi bola blízka teológia a štýl pápeža Františka - Cirkev ako dom zo skla, poľná nemocnica, otvorená Cirkev, ktorá vychádza na perifériu, oslovuje nielen prvoľavicových katolíkov, ale aj hľadajúcich, aj tých ktorí veria štýlom "Boh áno, cirkev, nie" Cirkev všeobíjmajúca, Cirkev pre všetkých, Cirkev inkluzívna, nie exkluzívna, Cirkev bratská a kolegiálna, nie klerikalistická a elitárska, individuálny, nie legalistický prístup. Bavilo ma budovať mosty medzi profánnym a sakrálnym svetom. V súčasnosti sa venujem vydaniu našej knihy v svetových jazykoch. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu