Anthropos (človek) - podstatné antropologické prvky:
Soma (telo) - celá osoba v jej vzťahovej konkrétnosti. Človek umiestnený a konajúci v čase a priestore.
Kardia (srdce) - všetko, čo sa týka osoby s jej vnútornými schopnosťami: ide o osobu schopnú milovať, chápať, rozhodovať sa, osobu obdarenú inteligenciou, osobu s celým jej bohatstvom, ktoré ju kvalifikuje zvnútra ako takú.
Vitalita (pozemská životaschopnosť) chápaná predovšetkým v rovine inštinktov. Pavlov pojem duše nie je ako v gréckej mentalite nadradenou, duchovnou časťou, ktorá v spojení s hmotným telom tvorí človeka. Pavol nikdy nebude súhlasiť s helenistami, ktorí chceli oslavovať Boha v duši, lepšej časti človeka. „Oslavujte Boha vo svojom tele!" (1 Kor 6, 20)
Pneuma(duch) vrchol vnútorného života. Tvorí spojenie medzi človekom a nadprirodzenosťou. Predstavuje vrchol poznania. Duch je privilegovaným hovorcom Ducha Svätého.
Sarx(telo) a. človek v situácii konkrétnosti, s jeho kladmi a hranicami. Bežný, priemerný človek.
b. pejor. Egoistický význam - vlastný záujem = absolútno, ktoré dotyčnému určuje život.
Impulz Ducha sa stáva zákonom (por. Rim 8,2), keď človek žije podľa pravdy, ktorú Duch predložil. Tu začína théló (chcem) - nejde o automatické, slepé uskutočnenie, ale o skúmanie. To má za následok človeka Kristovho zmýšľania - pneumatikos (duchovný). Avšak kresťan nežije mimo dejín: prijíma výzvu skutočnosti. Aktívne skúma Kristovu pravdu a prispôsobuje jej obsah praxi. K tomu všetkému je potrebné „rozlišovanie", ktoré keď sa stane pravidelným nastane u zrelého kresťana rozmer múdrosti (sofia). Kristus - múdrosť je cieľom vzhľadom k etapám, ktoré sa dejú u kresťana:
Vykúpenie - presun zo situácie odcudzenia sa Bohu do stavu úplnej príslušnosti.
Posvätenie - vplyv Ducha, ktorý spôsobuje a zobrazuje charakteristiky Krista.
Ospravodlivenie - vykúpením a posvätením sa genetickým vzorcom kresťana stáva „Boží obraz".
Syneidésis (svedomie) - Iniciatíva k dobru sa skúma podľa kritéria Kristovej pravdy: ak pochádza z Ducha, objaví sa na nejakej strane evanjelia.
Vykonanie - „dobré skutky" sú konkrétnym a skutočným vyjadrením vnútorných hodnôt, ktoré dozreli vo vedomí svedomia.
Dynamizmus tela (poz. sarx/b) - egoizmus povýšený na systém: „zmýšľanie tela" (Rim 8,7). Každý kresťan musí urobiť radikálnu voľbu, kompromis je nemožný. Voľba tela/ducha prebieha vo vnútri osoby, v srdci. Osoba nájde spojencov vo svojom okolí, z čoho rezultuje štruktúrovaná sieť egoizmu a kolektívna situácia hriechu. Projekt tela sa maskuje. Pre človeka tela nevzniká problém rozlišovania.
Hriech je predovšetkým krivdou, ktorú spôsobuje človek sebe samému, medzerou, nedostatkom „Božej slávy" (Rim 3,23). Hriech človeka rozhnevá Boha nie preto, že sa tým porušujú jeho práva, ale preto, že on miluje človeka a vidí, že človek robí chybu.
Spása, ktorú sprostredkúva Duch prechádza celým človekom a zvnútra ho zapája do všetkých jeho zdrojov. Všetko ľudské je aj kresťanské a všetko kresťanské patrí neodvolateľne k človeku. Jediný platný model človeka sa nachádza v Kristovi.
Zdroj
Vanni, U.: Človek podľa Pavla.
In: Tenže: Opojenie Duchom: Náčrt spirituality apoštola Pavla. Svit: Katolícke biblické dielo, 2005, s. 55 - 62.